Please wait...

Continue shopping
View cart & checkout
Continue shopping
View cart & checkout
xPlease visit www.logosol.us to see the products that are available in your country. Not from United States?

Tietoja meistä

Se alkoi yhdestä sahalaitoksesta...

ol_bob_750

Bengt-Olov Byström nostaa yhdellä kädellä ylös ensimmäisen teollisesti valmistetun Solosahan, malli 2. Vuosi oli 1989. Laite paino 37 kg ilman moottorisahaa, joten hymy ei ole täysin tuskaton.

Vuonna 2019 Logosol juhli 30-vuotis juhlavuottaan. 30 vuotta täynnä tapahtumia, joista osasta tietää vain yrityksen sisäpiiri. Tule mukaan seuraamaa aikamatkaa!

ol_asele_250


Kaikki alkaa pienestä. Logosolin messutiski Åselen markkinoilla 1990-luvun alussa. Solosaha oli ainoa tuote.


ol_minister_250


Teollisuusministeri Per Westerberg koekäyttää Logosolin ensimmäistä paneelihöylää yrityskasvupalkinnon jakamisen yhteydessä 1994.

ol_rekord_250


Bengt-Olov Byström on juuri saanut päätökseen ennätyssahauksen Elmia-messuilla 1995, toinen Logosolin kolmesta maailmanennätyksestä.

ol_salomon_250


Sahausta Salomon-saarilla.

ol_strand_250


Stig Strand, yksi useista julkkiksista, joka aikoinaan suositteli Solosahaa.

ol_falldin_250


Entinen pääministeri Torbjörn Fälldin.

ol_madison_250


Suuri mediakiinnostus, kun Logosol avasi yrityksensä Yhdysvalloissa, Missippin Madisonissa, maailmanennätys- sahauksella

ol_fsc.250


Ruotsin ensimmäisen FSC-sertifioidun tukin sahaus. Puusta tehtiin mm. Logosolin kokoustilan pöytä.

Vuonna 2009 Logosol juhli 20-vuotis juhlavuottaan. 20 vuotta täynnä tapahtumia, joista osasta tietää vain yrityksen sisäpiiri. Tule mukaan seuraamaan aikamatkaa!

Idea Solosahasta, Logosolin ensimmäisestä tuotteesta, syntyi kylässä, jossa Logosolin perustaja Bengt-Olov Byström kasvoi. Kylän nimi on Hundsjö ja se sijaitsee lähellä Örnsköldsvikiä. Kaikki alkoi keskustelusta naapurin, Tord Gustavssonin, kanssa. Hän oli kuullut, että USAssa käytettiin moottorisahaa lautojen tekoon.

Tarina on pitkä, mutta lyhyesti, Bengt-Olov rakensi ensimmäisen Solosahan puusta ja kun se osoittautui toimivan odotettua paremmin, rakensi hän uuden rungon alumiinisista listoista. Tarvittiin useita listoja ja koko joukko ruuveja ja muttereita., mutta siitä tuli jopa parempi kuin alkuperäisestä puutelineestä. Solosahan prototyyppi nr 1 oli syntynyt.

Nimen selitys

Logosol-nimi oli jo olemassa perheessä, mutta toiselle tuotteelle. Se oli vaahtomuovista tehty aurinkosuoja, joka kiinnitettiin silmälasien sankoihin. Suojukseen saattoi painattaa firman nimen ja logon, siitä siis nimi Logo. Logo + sol (aurinko) yhdistyi Logosoliksi.
Solosaha esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle Jönköpingissä Metsä-Elimia näyttelyssä Jönköping 1989. Se herätti suurta innostusta ja jakoi metsä-Ruotsin kahteen leiriin. Jotkut nyrpistelivät nenäänsä pienen kapasiteetin tekniikalle ja julistivat, ettei mikään niin yksinkertainen voi mitenkään toimia. Toiset innostuivat välittömästi pikku sahalaitoksesta.

Sahalinjain ensimmäisenä

Siihen aikaan Bengt-Olov oli konsulttina silloisessa Länsi-Norlannin Kehitysrahastossa. Sitä ennen hän oli opettaja ja yritystalouden tutkija Uumajan kauppakorkeakoulussa.
Ensimmäiset Solosahat rakennettiin Byströmin perheen omassa askarteluhuoneessa. Samana vuonna perustettiin yritys ja vuokrattiin muutama huone työtilaksi samasta rakennuksesta, jonka Logosol nykyisin omistaa. Ainoa tuote oli Solosaha. Ensimmäisenä toimenpiteenä kehitettiin kotokutoisesta rakenteesta teollinen tuote.
Tärkein vaihe tuotekehittelyssä oli kehittää sahalinjain pursotetusta materiaalista. Malli on suurinpiirtein sama vielä tänäkin päivänä, tosin valmistusmenetelmää ja pintakäsittelyä on parannettu. Sahalinjaimen kehittely oli suuri satsaus pikkufirmalle ja silloin turvauduttiin useisiin alan asiantuntijoihin.
Eräs heistä oli Hans Frisk, kokenut teollisuusmuotoilija, joka nykyisin työskentelee myös alan opettajana yliopistotasolla. Monet myös ihastuivat Solosahaan siinä määrin, että yrittivät kehittää siitä oman versionsa. Alkuvuosina sahalaitos toisensa jälkeen putkahteli siellä täällä, enemmän tai vähemmän alkuperäistä muistuttaen. Useimmat katosivat yhtä nopeasti.

Apua innostuneelta konsernijohtajalta

Toinen ongelma oli löytää riittävän suuri moottorisaha. Sopivia löytyi moneltakin valmistajalta, mutta ne eivät olleet tyyppihyväksyttyjä Ruotsissa. Suureen ruotsalaiseen valmistajaan oltiin yhteydessä useita kertoja, mutta pienen, liikuteltavan sahalaitoksen markkinoita pidettiin niin pieninä, ettei tyyppihyväksynnän katsottu olevan taloudellisesti kannattavaa. Apu saatiin alalle tärkeältä henkilöltä, joka ihastui Solosahaan ensi silmäyksellä. Hän on Hans-Peter Stihl, pääomistaja ja siihen aikaan konsernijohtaja maailman suurimmassa moottorisahoja valmistavassa yirtyksessä, Andreas Stihl GmbH.
Kun näitä kontakteja luotiin, Logosol käytti jo Stihlin toiseksi suurinta moottorisahaa 064 ja uudelleen teroitettuja picco-ketjuja. Eräässä vaiheessa ketjut teroitettiin Härnosandin vankilassa. Kävi jopa niin, että teroituksen laatu huononi, kun joku taitava vanki vapautui. Hans-Peter Stihlin asialle omistautumisen ansiosta kehitettiin nykypäivän PMX-ketjut.
Stihlin kansainvälinen organisaatio alkoi myydä myös Solosahaa. Siksi oli mahdollista aloittaa sahan vienti ulkomaille jo muutaman vuoden kuluttua yrityksen perustamisesta. Suurimmat vientimarkkinat olivat Saksassa ja myös Venäjä tuli aikaisin mukaan kuvaan.

Kauppaan vai suoraan asiakkaille?

Kotimaassa Logosol myös osittain suoraan asiakkaille, osittain alan liikkeitten kautta. Osoittautui, että Solosahaa oli vaikea myydä liikkeissä. Vaikka itse laite on yksinkertainen, sen käyttö on monimutkaisempaa. Asiakkaat tarvitsevat neuvoja ja apua enemmän kuin liikkeillä yleensä on mahdollista antaa. Siitä johtuen Logosol päätyi suoramyyntiin ja osaavaan asiakastukeen omissa yrityksissä tärkeissä vientimaissa. Sama valmistaja, joka aiemmin oli tuominnut pienimuotoisen sahaustoiminnan kannattamattomaksi, Electrolux, alkoi myöhemmin myydä omia sahalaitoksiaan Husqvarnan ja Jonseredin nimissä. Ne sahalaitokset ovat jo poistuneet heidän valikoimistaan.
Viimeisen 10 vuoden aikan vienti on noussut voimakkaasti. Se kehittyi nopeasti vuodesta 1999 alkaen, jolloin perustettiin tytäryhtiöt Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Norjaan. Sen jälkeen Logosolille läheisiä yrityksiä on perustettu Venäjälle, Suomeen, Puolaan, Iso-Britanniaan, Australiaan ja Kanadaan. Nykyisin Logosol myy suoraan tai vientiyritysten kautta yli 40 maahan.

Sähköinen vallankumous

Sahalinjain oli ensimmäinen suuri kehitysprojekti. Seuraava askel otettiin 1993, kehittämällä sähkösaha E5000. Käytettävissä olevat sähkösahat olivat aivan liian heikkoja tämän tyyppiseen sahaukseen. Päästäkseen suurimpien Stihl-sahojen suorituskykyyn tarvittiin järeämpiä malleja, joissa on kolmivaihemoottori. Käytettävissä olevat moottorit olivat liian suuria ja painavia. Niiden sijaan ABB kehitti 5 kW-moottorin. Ylisuuret käämit varustettuna lämpötilavahdeilla mahdollistivat voimakkaan moottorin pienessä koossa.
Sähkösahaa seurasi 2 vuotta myöhemmin vannesahayksikkö BS350. Se on esimerkkinä Logosolin henkilökunnan paneutumisesta asiaan. Perusrakenne piirrettiin pöytäliinaan Logosolin joulujuhlassa 1994.

Ensimmäinen höyläkone

Ensimmäinen höyläkone esiteltiin 1994, nimittäin kolmikutterinen paneelihöylä, joka sai neljännen kutterin 3 vuotta myöhemmin. Samana vuonna Logosol palkittiin yrityskasvupalkinnolla, jonka jakoi silloinen teollisuusministeri Per Westerberg.
Vuotta myöhemmin syntyi Solohöylä, josta kaavailtiin edistyneempää rakennussahaa, jolla voi tehdä mittapuuta. Se palkittiin Land-lehden Guldyxalla (Kultakirves) kaikkein innovatiivisimpana uutena tuotteena. Sen ohella kehiteltiin teollisuuslaitteille omaa suuntausta.
Ensimmäisenä tulivat latva- ja ydinklyyvit. Edellinen on nykyään jo vakiovaruste kehäsahalaitoksista. Jälkimmäinen, joka on tarkoitettu ytimen halkaisuun ennen sahausta, oli sen ostaneiden mielestä mainio, muttei kiinnostanut isompaa yleisöä. Logosol myi useiden vuosien ajan lisäosia teollisuuden pakettisahoihin. Sopivasti kymmenvuotisjuhlien aikaan 1999 Logosol esitteli oman pakettisahansa, liikuteltava rakenne, jonka voi siirtää lautapaketin viereen. Nykyisin se on vakiokäytössä jo isommillakin sahoilla.

Kehittämisen henki

Tässä on esitelty vain osa Logosolin kehittämistä tuotteista. Monet ovat olleet uraauurtaneita ja Logosolin hengen tuotoksia. Koska asiakkailla on suora yhteys yritykseen, tulee jatkuvasti uusia kehitysideoita. Ja koska Logosolin henkilökunta itse käyttää koneita, keksitään koko ajan uusia tarpeita. Kehittäminen alkaa usein epämääräisestä ideasta, että pitäisi olla laite tai kone tiettyyn tarkoitukseen perustuen todellisiin tarpeisiin.
Markkinointi on kaikkien yritysten raskas tehtävä. Alkuun resurssit olivat rajallisia ja markkinointi muodostui enimmäkseen näytöksistä messuilla koko maassa sekä lehdestä Nysågat, joka nykyisin on saatavissa netistä, www.nysagat.se / www.woodworkingproject.com.

Asiakkaana julkkiksia

Logosol sai hyvää apua julkkiksilta. Slalomhiihtäjä Stig Strand, entinen pääministeri Torbjörn Fälldin, pyöräilyammattilainen Michael ”Roddarn” Andersson, kuninkaan henkilääkäri Torbjörn Lundman ja kuninkaan käskynhaltija Björn Sprängare ovat olleet mukana.
Usein julkkiksille pitää maksaa palkkio mainoksen tekemisestä. Nämä henkilöt olivat asiakkaitamme, ja suostuivat mukaan ilmaiseksi. Useat muutkin julkkikset ovat asiakkaitamme, mutta he ovat olleet kiinni muiden valmistajien mainossopimuksissa.

Maailmanennätyksiä rivissä

Eräs paljon huomiota saanut toiminta on ollut maailman pisimmän 2x4 tuuman lankun sahaaminen. Ensimmäinen ennätys lyötiin 1993 Nolia-messuilla Uumajassa ja oli 25 metriä, 57 cm ja 4 mm. Metsä-Elmiassa 1995 kaadettiin yksi Smoolannin korkeimmista kuusista. Se kasvoi Jönköpingin kaupungin puistossa ja oli 37 metriä korkea. Yhteisin ponnistuksin Logosolin henkilöstö sai sen mukaan Guinnesin ennätysten kirjaan sahaamalla hyväksytyn lankun, jonka pituus oli 33 metriä 4 senttimetriä.
Ennätys lyötiin jo seuraavan vuonna, kun asiakkaamme Itävallassa, Thomas Rentenberg, sahasi 34 metrin ja 7 senttimetrin lankun. Se ylitettiin vuorostaan vuonna 1999 Logosolin amerikkalaisen tytäryhtiön perustamisen yhteydessä. Nykyinen maailmanennätys on 38,9 metriä, sen teki Anders Nykvist, käyttäen hänkin yhteenliitettyjä Solosahoja.

Ympäristötietoisuus

Elmia Wood- messuilla 1997 tehtiin toinenkin ennätyssahaus. Logosol sahasi ensimmäisen puun, joka oli sertifioitu FCS ympäristöjärjestelmän mukaisesti. Se oli pituudeltaan 4,8 metriä ja paksuudeltaan 1,3 metriä Angelina Pedra-lajikkeen tukki, joka oli tuotu Brasiliasta maailman Luonnonsäätiön avulla.
Se pätkittiin Viidakkosahalla, nykyisen Big Mill- sahan edeltäjällä. Sahaus meni täydellisesti, mutta siitä tuli odottamaton sivuvaikutus. Sahanpurusta levisi vahvasti hevosenlantaa muistuttava haju koko messualueelle.
Sahaus oli osa monivuotista sademetsänhoitoprojektia, joka alkoi, kun Bengt-Olov ja Joakim Byström saivat EU- tehtävän arvioida metsäprojektia Salomon-saarilla. He havaitsivat, millaista tuhoa perinteinen metsänhoito aiheuttaa sademetsässä. Metsäyhtiöt ostivat suuria metsäalueita pilkkahintaan ja keräsivät yksittäisiä jalopuita. Kun tukit vedettiin metsästä,samalla tuhoutui suuria maa-alueita. Samaan aikaan pelkästään yhden jalopuun arvo oli niin suuri, että perhe pystyi elämään sillä vuoden.

Isossa vai pienessä mitassa?

Kokemuksesta muotoutui ajatus kehittää yksinkertainen sahalaitos, joka pultattiin kiinni tukkiin ja antoi maanomistajille itselleen mahdollisuuden kaataa, jalostaa ja uudelleen istuttaa puunsa. Avustusjärjestöjen kiinnostus asiaan oli olematon, he valitsivat mielummin suurimittaiset hakkuut.
Jälkikäteen on osoittautunut, että kakki vastaavat projektit ovat lähes poikkeuksetta epäonnistuneet. Köyhissä maissa sademetsäalueilla ei ole tietotaitoa eikä infrastruktuuria korkeatuottoisten sahalaitosten vetämiseen. Logosol lopetti sademetsäprojektinsa vuonna 2000, mutta mikrolainojen ja vastaavien tukien myötä nykyisin useita Logosolin mallin mukaisia projekteja on käynnissä.

Maailmanlaajuinen verkostok

Jo aikaisessa vaiheessa tehtiin tärkeä strateginen päätös rajoittaa tuotteiden oma valmistus lyhyisiin sarjoihin. Useimmat tuotteet valmistetaan alihankkijan toimesta, mikä puolestaan on syventänyt yhteistyötä ja mahdollistanut laajemman valikoiman. Esimerkiksi höyläkoneet valmistaa östersundilainen Moretens maskin, joka on kehittänyt joukon laadukkaita puuntyöstökoneita. Niitä myydään Logosolin nimellä.
Kaksi muuta vastaavaa yhteistyöprojektia ovat suuri vannesahalaitos LumberMate, joka on kanadalainen laite Logosolin mukauttamana eurooppalaisiin olosuhteisiin. Valmistaja Norwood on puolestaan ottanut Logosolin tuotteet myyntiin. Viimemainittu koskee Låksin kehäsahalaitosta, jota Logosol jo vuosien ajan on myynyt vientiin.
Nyt Låks-saha on saanut uuden muotoilun ja on Logosolin tuote. Logosol on muuttunut 20 vuodessa yhden sahalaitoksen valmistajasta kasvavaksi kansainväliseksi verkostoksi. Sen ansiosta asiakkaat ympäri maailman saavat käyttöönsä alan suurimman valikoiman, kaikkea pienestä Big Millistä aina korkeatuottoiseen Låks-sahaan, sekä palvelutason, joka on ennen kokematon.


Paras pienimuotoisen puunjalostuksen alalla!

Bengt-Olov Byströmin oma halu päästä hyödyntämään puun arvokkaimpia osia, lautoja ja lankkuja, oli se kannustin, jonka ansiosta hän kehitti ensimmäisen Solosahan.Tuotteesta tuli menestys ja avasi uusia mahdollisuuksia pienimuotoiselle puunjalostukselle ympäri maailman.

Solosaha on edelleen perheyritys Logosolin perusta. Jatkuvasti kasvava tuoteluettelo, läheiset asiakasyhteydet ja suuri halu kehittää ja parantaa ovat kyntäneet tietä menestyksellemme.

Logosolin kotipaikka on Härnösandissa, vaikka suuri osa kehittelystä onkin tapahtunut Hundsjön kylässä, joka sijaitsee Örnsköldsvikistä pohjoiseen, paikassa, jossa Logosolin perustajan Bengt-Olov Byströmin kotitalo sijaitsee.
Härnösandissa, joka sijaitsee keski-Ruotsissa, on Logosolin pääkonttori ja sen 40 työntekijää. Täältä tuotteitamme on myyty ympäri maailmaa alusta, vuodesta 1989 lähtien. Suoraan asiakkaille myyvät Logosol-yritykset sijaitsevat myös Norjassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Kokemuksemme on, että suoramyynti tehtaalta asiakkaalle johtaa parhaaseen asiakaspalveluun ja edullisiin hintoihin.

Myyntiä 65 maassa

Muita tärkkeitä markkina-alueita ovat Venäjä, Japani ja Iso-Britannia, joissa meillä on osaavat yhteistyökumppanit jakelijoina. Tuotteitamme myydään nykyisin yli 65 maassa ja Solosaha on toiminnassa kaikenlaisissa ympäristöissä aina Salomonsaarien sademetsistä Alaskan jäätiköille.

Logosolin omistaa Byströmin perhe. Logosol on tänään maailman suurin alumiinisten, liikuteltavien sahalaitosten myyjä, olemme sen tekniikan asiantuntijoita. Yli 25 vuoden työllä pienimuotoisen sahauksen ja puunjalostuksen alalla voimme tarjota asiakkaillemme ainutlaatuisen kokemuksen.

Kevyitä ja käteviä ratkaisuja

Keksimisen ilo ja suuri halu ratkaista ongelmat ilmenevät selvästi, kun näkee laajan tuotevalikoimamme. Lukuisten erilaisten sahajärjestelmien lisäksi olemme kehittäneet vallankumouksellisen höylävalikoiman niin ammattilaisille kuin harrasttelijoillekin. Eräs viimeisimmistä kehittämistämme laitteista on Pakettisaha, kehitettynä teollisuuden tarpeisiin, mikä on esimerkkinä Logosolin kyvystä löytää uusia ja tehokkaita ratkaisuja alalle. Logosolin tuotteet tunnistaa kevyistä ja kätevistä ratkaisusta, mistä onkin tullut yrityksen tunnusmerkki. Yritysideamme on olla paras pienimuotoisen puunjalostuksen alalla, mihin pyrimmekin jokaisen rakennelman yhteydessä. Tärkeä osa on tietenkin myös se, että asiakkaan investoinnin täytyy olla taloudellisesti kannattava.

Logosol-konseptilla asiakkaat tyytyväisiksi

Tiedämme, että tuotteemme ovat hyviä, ja haluamme sinun olevan loppuikäsi tyytyväinen ostokseesi. Siksi Logosol-konsepti kattaa jokaisen tuotteemme. Se koostuu turvallisesta ostosta, luotettavista toimituksista, rajattomasta asiakastuesta ja henkilökohtaisesta palvelusta.

 

Tervetuloa Logosolin asiakkaaksi!

b-o

Bengt-Olov Byström
Logosolin hallituksen puheenjohtaja ja perustaja

 

Sulje
Tuoteryhmät
Näytä hinnat